Aluat dospit fraged. Receta de baza


Aici voi descrie receta de baza a aluatului dospit (semidulce). Nu este aluat de cozonaci. Este un aluat pentru placinte cu implutura dulce, si sarata, pentru invartite cu diferite impluiruri din fructe sau de branza. Deoarece aluatul dupa coacere iese foarte frages si pufos, semidulce si umed  la gust, cu o aroma de vanilie , nu  il recomand pentru copturi impletite, colaci facuti ,diferite forme - FARA IMPLUTURA.
Gustul lui adevarat se simte , impreuna cu implutura pe care v-ati dorit-o, deoarece acest aluat atenueaza gustul de implutura, pentru ca este foarte fraged si pufos, foarte usurel la gust , cu mult aer. Nu gasesc cuvinte pentru a explica acest gust placut. Este aluatul , care l-am mostenit de la bunica. In baza lui, voi expune multe recete de preparare cu acest aluat. Prinicipalul , sa va imprieteniti cu el.
Receta voi expune in aceste 2 zile , pentru ca vor urma inca 2 recete din acest capitol.

Ingrediente :

800 gr de faina calitate superioara
60 gr. de drojdie proaspata
100gr. de zahar
120 gr. de unt
250 ml de lapte
250 ml de chefir sau 2 vase de iaurt natural Danone
3 oua
80 ml de ulei fara miros ( la framantare)
0.5 lingurita de sare
o lingurita de esenta de vanilie

Voi incepe cu cateva sfaturi, ca sa primim un aluat dospit bun si gustos:

1.  Drojdia e necesar sa fie proaspata. Cum se controleaza voi descrie mai jos. Daca nu aveti drojdie proaspata , puteti s-o inlocuti cu pliculete de drojdie activa- dar ATENTIE , se vinde drojdie activa de 2 feluri , si e necesar sa cititi:

- drojdie activa , care se amesteca cu faina si peurma , se amesteca cu prodúcele pentru aluat.

- drojdie activa, care se amesteca cu lapte caldut si zahar , se lasa sa creasca 10-15 minute si peurma se amesteca in faina. 2. Temperatura in bucatarie sa fie calda, si sa un fie curenti de aer.
3. Alautul cere sa fie framantat mult timp, si din batrani se spune , ca aluatul se framanta cu sufletul curat si dispozitia buna. Si sa stiti ,ca e adevarat, cat de banal, n-ar parea ,ceia ce am scris.

Mod de preparare :

Faina se cerne . Laptele se incalzeste putin intr-un vas de sticla sau ceramica ,si se amesteca cu drojdia si o lingura de zahar. Se inveleste cu un prosop curat de bumbac sau  de in , si se lasa sa se ridice, ca o cusma in decurs de 10-15 minute.Promit sa pun poza in 1-2 zile , sa vedeti real- deoarece nu s-a primit .

 Daca aceasta nu s-a intamplat , inseamna ca drojdia nu este proaspata si  e necesar sa cumparati alta drojdie. Un moment, daca inlocuti drojdia proaspata cu cea activa, e necesar sa folositi 2.5 pliculete ( 7 gr) la 50-60 gr de drojdie .



In acest rastimp , cat se ridica drojdia, se topeste untul  ( caldut ,nu fierbinte) . Intr-un vas mai larg se pune jumatate din faina cernuta,sarea , se toarna untul caldut , ouale amestecatecu zaharul , pana se topeste zaharul , chefirul sau iaurtul   , esenta de vanilie, sau un pliculet de vanilie. Totul se amesteca foarte bine. Se aduaga drojdia crescuta si iar se amesteca.
Se primeste un aluat foarte molcut si lipicios.


 Treptat adaugati cate putina faina si framantati bine. Muiati mainele in ulei si framantati. Vi se pare, ca e cam lipicios, si parca mai cere faina. Nu - nici intr-un caz. Asa trebuie sa fie. Framantati , framantati  timp de 15 minute, si treptat veti vedea, ca aluatul se desprinde bine de peretii vasului, putin se lipeste de maini , dar nu ramane semne, se lipeste deabea, pentru ca e necesar sa primiti un aluat foarte molcut si putin lipicios.Vedeti imaginea, si besici au aparut.  

Acum lasati sa se se odixneasca aluatul.Acoperiti-l cu un prosop .In dependenta, ce drojdie ati folisit si temperatura camerei, el se mareste de 2 ori mai mare , undeva in 30 minute. Il botiti ( framantati putin din nou ) si iar  se pune la crescut.
Ca sa stiti, ca aluatul este crescut , apasati cu degetul in aluat, si daca ramane gropita , atunci aluatul a crescut in deajuns .
Se intinde si este foarte elastic. Se poate modela diferite copturi si rulade din el , cu diferite impluturi umede din fructe , branzeturi. Se coace la o temperatura de 170C , timpul depinde de forma , marimea copturii , care ati facut-o. Variaza intre 15-35 minute.
Voi expune diferite recete din acest aluat.

 Ca sa intelegeti cat este de fraged si umed la gust , vedeti ca este imposibil sa-l taiati cu cutitul , fara ca sa se farame.

13 comentarii:

  1. Anisoara, te felicit pentru acest minunat aluat,pregatesti totul cu suflet,este deosebit!

    RăspundețiȘtergere
  2. Multumesc din suflet , mi-ai adus un zambet placut pe buze, dar asta inseamna foarte mult pentru mine. Iti doresc un sfarsit de saptamana placut si cu succese. Cu drag, Anisoara.

    RăspundețiȘtergere
  3. Bravo pentru acest blog minunat!

    RăspundețiȘtergere
  4. Anisoara te urmaresc cu multa atentie,si mai fur cate ceva din indeletnicirile tale,si ai mare dreptate cand spui ca trebuie sa pui suflet ca sa-ti iasa bine,,,,,,,totul se face cu dragoste.....Te pup si la mai multe retete!!!SARBATORI FERICITE!!!

    RăspundețiȘtergere
  5. Grand respect pt autoarea site-ului, de cind cautam eu asa ceva, e explicat pina in virf de par si mai vezi si poze, pt cineva ca mine care nu are nici o imaginatie cum sa gateasca si mai ales cum sa le serveasca un multumesc din toata inima!!!

    RăspundețiȘtergere
  6. dupa mine ar trebui mai mult zahar in aluat

    RăspundețiȘtergere
  7. Draga anonim, citeste bine receta de la inceput: aici am accentuat gustul aluatului si de ce este semidulce. Multumesc pt intelegere.
    "Aici voi descrie receta de baza a aluatului dospit (semidulce). Nu este aluat de cozonaci. Este un aluat pentru placinte cu implutura dulce, si sarata, pentru invartite cu diferite impluiruri din fructe sau de branza. Deoarece aluatul dupa coacere iese foarte frages si pufos, semidulce si umed la gust, cu o aroma de vanilie , nu il recomand pentru copturi impletite, colaci facuti ,diferite forme - FARA IMPLUTURA.
    Gustul lui adevarat se simte , impreuna cu implutura pe care v-ati dorit-o, deoarece acest aluat atenueaza gustul de implutura, pentru ca este foarte fraged si pufos, foarte usurel la gust , cu mult aer."

    RăspundețiȘtergere
  8. Acest aluat a fost preparat de foarte multe femei de pe saitul rusesc , si toate au ramas incantate de gustul lui.

    RăspundețiȘtergere
  9. Multumesc mult pentru reteta superba de aluat dospit! Eu am preparat o invirtita delicioasa cu mere. Eu nu sunt o bucatareasa buna, dar acum asa de bine sa primit coptura ca am ramas uimita. Este descris pas cu pas tocmai pentru mine. Multumesc foarte foarte mult, am sa-mi pun ca scop sa insusesc toata maiestria si arta culinara de la dumneavoastra draga Anishoara!!! Sa ne traiti la multi ani si toti fericiti alaturi de cei care va adora!!!

    RăspundețiȘtergere
  10. Multumesc pentru sufletul pe care l-ati pus in explicatii,mi-a starnit interesul si am sa incerc si eu.Nu mai trebuie sa cer lamuriri ,foarte multumesc.
    Toate cele bune Anisoara

    RăspundețiȘtergere
  11. Am facut si eu acest aluat, acuma sta cuminte la dospit. Este absolut fascinant cun un aluat atat de umed si lipicios se transforma dupa framantat!
    Am citit reteta si comentariile refitoare la aceasta si pe forumul rusesc...ce pot spune este ca eu l-am framantat la robotul de bucatarie si mi-a iesit foarte bine. Timpul de framantare a fost cam tot de o ora numai ca desigur cu mai putin efort dar, totusi, cu multe emotii.
    Am un robot Kitchen Aid, de la inceput am framantat cu paleta in forma de K, dupa ca a inceput sa se stranga aluatul pe paleta am pus carligul pentru aluat si am mai framantat inca 20 min, in total, aproximativ 1h si 10 min. Ca sa incalzesc un pic bolul metalic, in timpul framantarii am pus o farfurie cu apa clocotita sub el. Astfel bolul se incalzea de la aburii de apa. Sper ca aceste observatii sa fie de ajutor pentru cei ce for sa framante aluatul cu robotul.
    Multumesc mult pentru reteta si pentru munca ta!

    RăspundețiȘtergere
  12. eu nu am inteles-drojdia uscata care se mesteca mai intii cu faina nu merge?multumesc

    RăspundețiȘtergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...